Peugeot är tagna på sängen av efterfrågan på e208. Min fråga är: När ska de sluta bli ”tagna på sängen” av att någon vill ha en modernare bil som är renare, roligare att köra och billigare i drift? Peugeot e208 (den elektriska versionen av nya Peugeot) står för hela 25% av förhandsordrar, trots att den knappt finns tillgänglig för provkörning än.(1) Jag kan därmed lugna Carlos Tavares som var jätteorolig för om någon skulle vilja ha en bra elbil och ville skydda sin personal genom att hålla fast vid utveckling av förbränningsmotorer.

Of the 40,000 qualified leads we received, half were for the e-208. A quarter of the pre-orders we got are for the e-208

JEAN-PHILIPPE IMPARATO TO AUTOMOTIVE NEWS EUROPE ON OCT. 1
Carlos Tavares, PSA-chef, behöver alltså inte oroa sig alls, enligt min åsikt. Lyckas de utveckla vidare batteritekniken och pressa ner priset kommer ingen längre vilja ha den fossila versionen (särskilt inte om de någon gång provat att äga en elbil istället för en fossilare – trust me….). Peugeot hade bara räknat med 10% förhandsordrar och kan enligt utsago rampa upp till 20%, men de har alltså själva lyckats skapa sig en backlogg från dag 1 (liksom alla andra tillverkare), genom att underskatta folks vilja att elektrifiera. Lägg till det lite produktionsproblematik, för att de är ovana vid elbilar, så har de säkert snart skaffat sig väntetider upp till 18 månader medan Tesla spottar ut bilar. Varför gör de så här mot sig själva? Har de inga marknadsavdelningar som kan titta på försäljningskurvor och föregångsländer som Norge och sen extrapolerar? Vad gör de för sin lön egentligen?

Peugeot e208 är för övrigt en mycket trevlig liten bil på pappret i mina ögon och faktiskt den jag siktat in mig på om inte det hade tagit sådan evig till att få ut den till handlare och få den levererad. Till slut tröttnade jag personligen och köpte mig en begagnad Tesla Model S, men det är en annan historia. Peugeot e208 har trefas ombordladdare på 11kW, ett batteripaket på 50 kWh (vätskekylt) som ger 34 mil räckvidd, en plattform designad från grunden upp för elektrisk drift (CMP-plattformen), 100 kW bakhjulsdrift vilket ger 0-100 på ca 8s, snabbladdning på 80 kW som tillåter långresor och är väldigt tilltalande i utseendet.(2) Det kommer att bli en stor succé och de kommer aldrig att komma ikapp med leveranser eftersom de troligtvis kan sänka priset om ett par år då batteripriserna sjunker och därmed öka populariteten ännu mer. Så fort de börjar komma ikapp kommer de komma efter igen, tror jag.

Bild tagen från (2)

https://europe.autonews.com/automakers/peugeot-sees-stronger-expect-demand-electric-208-ceo-says
https://www.peugeot.se/personbilar/valj-din-peugeot/nya-peugeot-208/nya-peugeot-e-208.html?gclid=EAIaIQobChMIr7rxleyO5QIVSeJ3Ch0rXQXLEAAYASAAEgLZkfD_BwE
Dela det här:

Ursprunglig artikel kommer från:

Ursprunglig artikel:
HTTPS://evsinfocus.com/2019/10/09/peugeot-e208-popular/

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta använda denna webbplats accepterar du vår användning av cookies.